Back to the top

Back to Top

sâmbătă, 11 mai 2013

Cele trei stadii ale minţii in natura umană



  Natura mentală a omului este mult mai rafinată energetic decat natura sa fizică şi poate avea o infinitate de subtilităţi, ceea ce dă unicitate fiinţei umane. Dumnezeu a creat unitatea formei in diversitatea formelor gand. Această natură mentală este mult mai schimbătoare decat natura fizică şi de aceea este mult mai uşor să fie influienţată in mod subtil, din afară sau din interior, ducand fiinţa la diferite dezechilibre.
Se ştie că mintea poate fi uşor tulburată atunci cand apare o afecţiune fizică. Primul impuls mental este acela de frică. Teama faţă de moarte are tendinţa de a agrava umoarea Vata sau crează anxietate in minte. Atunci cand observăm că există o diferenţă mare intre natura fizică şi cea mentală trebuie să avem grijă să nu agravăm una tratand-o pe cealaltă.
in inţelepciunea sistemului milenar indian, Natura (Prakriti) are trei calităţi de bază, trei atribute denumite Gunas. Ele antrenează mentalul nostru spre claritate, distracţie sau estompare. Acestea sunt:
Sattva, Rajas şi Tamas.
Mintea noastră este un filtru a tot ceea ce noi am experimentat de-a lungul vieţii, in orice moment noi alegem intre bine şi rău, unire şi separare, dar ego-ul va alege intotdeauna siguranţa şi separarea faţă de deschiderea fiinţei către o viaţă spirituală, datorită fricii de a nu deveni vulnerabil.
Aceste trei calităţi ale minţii reflectă nivelul de dezvoltare şi de armonie a sufletului. Ele ne arată sensibilitatea minţii, capacitatea ei de a percepe adevărul şi modul de a acţiona in acord cu el.
Mintea Sattvică Vata
Ayurveda spune că Sattva este statutul cel mai inalt. Mintea Sattvică Vata are abilitatea de a face schimbări pozitive, de a porni proiecte, de a avea entuziasm şi inţelegere, conectivitate umană, inţelegere uşoară, bună comunicare, flexibilitate, energie şi o puternică putere vindecătoare.
Natura mentală pură a lui Pitta face din el un bun conducător, luminat, discriminativ, inteligent, prietenos şi independent. Personalitatea Sattvică a lui Kapha va manifesta mari calităţi stabile cum ar fi: calmul, loialitatea, pacifismul, compasiunea, devoţiunea şi receptivitatea.

Mintea rajasică Pitta
Ayurveda ne invaţă că atunci cand o persoană se ridică deasupra intunericului, intră in lumea acţiunii. Rajas este prins in iluziile lumii şi in a da curs dorinţelor. Pentru egoul de tip Vata in rajas, viata va fi plină de indecizii, hiperactivitate, iritabilitate, anxietate, conversaţii superficiale, gălăgie şi intreruperi.
Mintea Pitta rajasică este de obicei furioasă, mandră, critică, dominatoare, ambiţioasă, impulsivă şi manipulatoare. Mintea rajasică Kapha va manifesta probleme de control, ataşament, lăcomie, materia-lism, urmăreşte confortul, securitatea şi sentimentalismul.
Toate aceste modalităţi de a acţiona, de a gindi şi de a simţi, conţin lecţii ce nu putem să le etichetăm ca fiind bune sau rele. Natura umană poate invăţa din orice, dar intrand in iluzie ne putem pierde, gandind că asta e tot ce poate fi.

Mintea tamasică Kapha
Acest stadiu este dominant, intunecat şi mohorat. Aspectul tamasic al ego-ului de tip Vata este caracterizat prin: teamă, lipsă de onestitate, secretivitate, depresie, autodistrugere, dependenţă, perversiune şi tendinţă de sinucidere.
Aspectul tamasic de tip Pitta este caracterizat prin: ură, răzbunare, distrugere şi tendinţe criminale. Aspectele tamas ale lui Kapha sunt caracterizate de: letargie, separare, apatie şi insensibilitate.

Cele trei tipuri de mental şi boala
Afecţiunile mentale sunt in general cauzate de scăderea inteligenţei sau vicierii lui Sattva. Acestea provin dintr-o educaţie incorectă (lipsă de etică şi valoare morală), atunci cand cauzăm altora suferinţe, din distracţie şi stimulări senzoriale excesive, din incorectitudine şi din minciună. Din punct de vedere fizic aceste afecţiuni provin dintr-o dietă greşită (prea mult zahăr sau carne) şi somn excesiv.
1. Persoana cu un mental Sattvic este eliberată de suferinţele bolilor. Natura ei este armonioasă, adaptabilă, echilibrată şi plină de pace interioară. Ea priveşte viaţa ca pe o lecţie din care trebuie să inveţe să vadă binele peste tot, inclusiv in boli.
2. Persoana cu un mental Rajasic are o energie bună, dar are tendinţa să se dezechilibreze prin activităţi excesive. Simptomele bolilor sunt de cele mai multe ori acute. Ei sunt nerăbdători şi inconsecvenţi cu boala şi nu-şi fac timp pentru a se trata. Pentru aceste lucruri ii vor invinui pe ceilalţi.
3 .Persoanele cu un mental Tamasic vor avea boli cronice, incluzand cancerul. Energia şi emoţiile lor au tendinţa să stagneze. Bolile de care suferă vor fi greu de vindecat, nu vor incerca tratamentul corespunzător, iar igiena lor va lăsa de dorit.
Ei vor spune că acesta le este destinul şi nu vor incerca să profite de avantajul anumitor metode de vindecare pentru a se insănătoşi.

Transformarea emoţiilor şi Eliberarea de vechile Emoţii
O metodă de echilibrare a celor trei umori este de a incerca să schimbăm latura minţii de la nivelul Tamasic şi Rajasic la cel Sattvic (spiritual), in general nu este posibil să transcendem tipul nostru constituţional cu umoarea predominantă, dar putem in schimb să-1 aducem la cel mai inalt nivel de funcţionare (Sattva).
De exemplu tipul constituţional Kapha poate transforma lăcomia (o emoţie Tamasică), in devoţiune (o emoţie Sattvică). Aceste transformări ale emoţiilor noastre negative ne va elibera de multe boli şi ne va conferi in final iluminarea spirituală.
Aceste trei calităţi ale minţii se combină formand şapte tipuri: 1.Sattva, 2.Rajas, 3.Tamas, 4.Sattva-Rajas, S.Sattva-Tamas, 6.Rajas-Tamas, 7.Sattva-Rajas-Tamas (in proporţii egale).
Cele mai renumite uleiuri esenţiale care ajută mintea să treacă la starea Sattvică, de claritate, inţelepciune şi intuiţie spirituală sunt următoarele: santal, şofran, camfor, vetiver, tămaie, lotus şi trandafir.

Uleiuri esenţiale care ajută la trecerea către starea spirituală
Vă vom da in continuare o listă a emoţiilor specifice tipurilor constituţionale, impreună cu uleiurile esenţiale ce vă pot folosi să vă reechilibraţi. Le puteţi folosi sub formă de inhalaţii, parfumuri, difuzii cu lampa de aromoterapie, băi, saună sau beţişoare naturale parfumate.
Aceste uleiuri esenţiale vă vor ajuta să vă eliberaţi mintea de vechile şabloane impuse şi să vă revedeţi intr-o nouă ipostază mai armonioasă şi mai spirituală.

Emoţii specifice tipurilor constituţionale
Emoţii specifice tipului constituţional Vata
- Frică, anxietate: angelică, chiparos, jatamansi, cedru de Himalaya, iarba Sf. loan, tămaie, rosewood, bergamotă, smirnă, muşcată, iasomie, levănţică, lemongrass, portocale, santal, vanilie, vetiver şi ylang ylang.
- imprăştiat, difuz, fără temei: angelică, eucalipt, santal, vetiver, muşeţel.
- Slăbiciune: angelică, trifolia, busuioc, cardamon, rozmarin.
- Capricios, schimbător: bergamotă, smirnă, iarba Sf. loan, muşcată, rosewood, tămaie.
- Lipsă de concentrare: busuioc, chiparos, lămaie, trandafir, rozmarin, coji de portocale.
- Neatenţie: busuioc, chiparos, lămaie, portocale, rozmarin.
- Insomnie: busuioc, muşeţel, levănţică, mandarine, portocale, flori de portocale, trandafir, rozmarin, cimbru.
Emoţii specifice tipului constituţional Pitta
- Furie: cardamon, champa, coriandru, muşeţel, lotus, mosc, trandafir, şofran.
- incăpăţanare: levănţică, izmă.
- Dogmatism: iasomie, coada şoricelului.
- Tendinţă agresivă: henna, muşcată, coada şoricelului.
- Dominator: ambră, muşcată.
- Frustrare: gotu-kola, muşeţel.
- Iritabilitate: smirnă, tămaie, levănţică, muşeţel, trandafir, ylang ylang.
Emoţii specifice tipului constituţional Kapha
- Depresie: bergamotă, lemongrass, muşcată, iarba Sf. loan, grapefruit, portocale, coji de portocale.
- Dezinteresare: levănţică, champa, portocale, bergamotă, patchouli.
- Lăcomie: busuioc, rozmarin, cardamon.
- Ataşament: mentă, ghimbir, mirt.
- Nesiguranţă: ylang ylang, coji de portocale, iasomie, imortelă.
- Reticenţă: grapefruit, bergamotă, muşeţel, lime.
- Tristeţe: smirnă, iasomie, trandafir, iarba Sf. loan, roiniţă, fl.portocale.
Aromoterapia şi energiile subtile ale corpului
Uleiurile esenţiale de santal sunt indicate pentru a aduce calmul şi pacea interioară. Busuiocul, mirul, tămaia, salvia şi menta vor ajuta la purificarea canalelor subtile ale corpului şi la amplificarea percepţiilor spirituale.
Pentru calmarea minţii şi curăţarea atmosferei psihice din incăperi aromatizarea cu ajutorul beţişoarelor parfumate cu uleiuri esenţiale naturale este foarte importantă.

Beţişoarele din santal sunt cele mai potrivite. Arzand beţişoare din camfor sau cedru ne curăţim mediul ambiant psihic. Mirul, smirna şi tămaia curăţă aura şi purifică aerul. Beţişoarele de trandafir şi lotus calmează şi hrănesc energetic inima. Iasomia ne eliberează de emoţiile negative şi ne amplifică starea de iubire şi compasiune.
in general toate aromele din plante purifică inima şi corpul subtil şi ne crează o stare euforică de pace, armonie şi linişte sufletească.

Mod de folosire : beţişoarele parfumate le aşezăm pe un stativ sau le infingem in nisip sau in pămant intr-un vas. Le aprindem la un capăt şi le lăsăm să ardă mocnit atat cat simţim nevoia. Cat timp ard este bine să lăsăm geamul deschis pentru a se face curent, in acest fel fumul va ieşi afară iar aroma subtilă a plantei se va impregna in pereţi. Efectele acestei aromatizări se vor simţi imediat ca o stare plăcută in zona pieptului (Anahata Chakra).
Contraindicaţii: beţişoarele parfumate pot afecta in cazuri extrem de rare persoanele ce suferă de diverse alergii. Aceasta arată că respectivele persoane au acumulate in intestinul subţire şi in intestinul gros reziduuri toxice alimentare.

Dieta spirituală Sattvică Anti – Vata
Structura psihică a tipului Vata are tendinţa să devină rajasică datorită alimentelor tamasice cum ar fi: usturoiul, ceapa, ouăle, carnea şi peştele.
Condimentele rajasice cum ar fi: piperul negru, ardeiul iute, muştarul, asafoetida, vor trebui folosite cu măsură, iar sarea nu va trebui să fie folosită in exces. Ierburile tamasice sedative ca: nucşoara şi valeriana nu ar trebui folosite in mod regulat. Atunci cand Vata este in dezechilibru, poate folosi ca remedii plantele rajasice sau tamasice.

Dieta spirituală Sattvică Anti – Pitta
Tipul constituţional Pitta tinde să fie rajasic, dar nu in măsura tipului Vata. Ei pot mult mai uşor să urmeze o alimentaţie Sattvică datorită voinţei puternice şi hotărarii de care dispun.Vor fi evitate: fasolea, guliile, ridichile şi alimentele preparate din carne.
Se va urmări să nu se facă exces de dulciuri şi să nu se facă exces la mese. Ierburile rajasice şi tamasice, picante, amare sau astringente se vor folosi doar la nevoie şi in cantităţi moderate.

Dieta spirituală Sattvică Anti – Kapha
Acest tip constituţional are tendinţa să devină tamasic datorită inerţiei, congestiei şi stagnării, specifice lui. In general lor le sunt recomandate mancărurile rajasice şi condimentate.
Dieta Sattvică Kapha este mai restrictivă decat celelalte, fiindu-i interzise condimentele prea fierbinţi, fasolea şi toate alimentele pe bază de carne. Pot fi folosite condimentele sattvice ( ghimbirul) şi cerealele integrale pentru a le da tărie şi forţă.

Niciun comentariu: