Credibilitatea este un element important și foarte greu de construit, dar incredibil de ușor de distrus. Succesul carierei tale depinde de credibilitatea cu care te înconjori la job.
Colegii de muncă, șefii sau clienții; toți sunt persoane importante care au nevoie să știe că se pot baza pe tine, iar astfel îți vei construi o reputație care te va urma în fiecare loc în care vei ajunge.
Nu este vorba de nimic complicat, dar trebuie să înțelegi că de multe ori credibilitatea ta se formează în momentul în care reușești să respecți promisiunile făcute. Totuși, există unele momente în care rezultatele nu depind total de tine, dar în situațiile în care tu decizi ce se întâmplă, este bine să iei deciziile bune și să respecți un anumit plan.

Ce îți poate distruge credibilitatea?

Care sunt acele lucruri care te trag în jos și îți încetinesc avansarea în carieră? Nu trebuie să te panichezi, pentru că în general, faci unele greșeli fără să îți dai seama, iar tu poți să “lucrezi” la anumite aspecte pentru că vrei să ai parte de rezultate bune la final de zi.

Ai toate răspunsurile!?

Există oameni care consideră că știu răspunsul la orice întrebare și că nu se pot înșela vreodată. Persoanele de acest gen sunt de părere că mereu trebuie să demonstreze cât de bine se pricep … la orice. Partea amuzantă este că oameni care sunt cu adevărat deștepți recunosc faptul că au multe de învățat. Aceste persoane nu te vor lua deloc în serios dacă te comporți de parcă tu nu greșești niciodată, pentru că știu adevărul.
Recunoaște când nu ai dreptate, fii umil și nu încerca să avansezi pe scara succesului mințind. În loc să te prefaci că le știi pe toate, mai bine pui întrebări care te vor ajuta să înveți mai multe lucruri.

Minciuni peste minciuni!

Ocazional vei ajunge în situații în care vei fi nevoit să sucești fapte și să învârți anumite adevăruri și este ok. Însă, niciodată să nu spui o minciună pur și simplu fără să cauți întâi o rezolvare corectă. Vei fi prins și asta îți va distruge în totalitate credibilitatea.
Ai stat la telefon în așteptare pentru 5 secunde sau 5 minute? Încearcă să eviți exagerările pentru că deși uneori înfloririle faptelor pot fi amuzante, acestea pot să-i facă pe cei din jurul tău să nu se bazeze prea mult pe tine.

Poți să păstrezi un secret?

Chiar, poți? Ce se întâmplă în momentul în care șeful tău îți spune: “Această informație trebuie să rămână între noi.” și tu te întorci și spui totul la alții? Ei bine, este evident ce se întâmplă. Tu dai de înțeles altora că sunt șanse mari să le “împrăștii” și secretele lor. Dacă colegii/superiorii tăi observă că ești capabil să păstrezi secrete anumite informații, atunci cu siguranță vor veni mai mulți oameni la tine cu mai multe detalii “picante”.
Nu te ocupi de lucrurile care trebuie făcute și ajungi să spui de multe ori că vei rezolva totul peste o ora sau peste 10 minute? La început vei fi iertat pentru un astfel de comportament, dar când lumea își va da seama că faci asta constant, nimeni nu va mai avea prea multe încredere în tine.

Ești binevoitor?

Dacă vorbești cu oamenii de parcă ar fi copii, dacă explici lucruri de parcă cel din fața ta nu știe nimic, atunci vei ajunge să fii considerat o persoană fără bun simț și nimeni nu are încredere într-un astfel de om. Partea proastă este că vei fi respectat doar de acei oameni care nu pricep, iar asta înseamnă că acele persoane nu au roluri foarte importante în companie (adică o să încerci să convingi persoanele care nu sunt influențabile în companie).

Îți lipsește simțul umorului?

Dacă ești lider, probabil că cea mai mare greșeală pe care poți să o faci este să crezi că ești mult prea important pentru a te comporta frumos cu restul angajaților. De obicei, acesta este un semn de imaturitate și îți va afecta credibilitatea de șef.
Odată cu experiența vine și înțelepciunea, iar asta înseamnă că în timp vei înțelege că nu ești atât de important precum credeai când te aflai la început de carieră. Exact din această cauză este bine să știi să râzi la glumele care se fac pe seama ta (sau chiar tu să le faci) și să știi să te comporți umil în anumite situații pentru că doar așa o să ajungi un lider de succes.

Nu întârzia!

Da, ai mai auzit asta peste tot și toată lumea îți spune asta, dar chiar contează ora la care ajungi la birou sau la întâlniri. Să presupunem că trebuie să te întâlnești cu un client pe care îl suni și îi spui că ajungi imediat. Când faci asta unui prieten, este o situație diferită, iar când faci asta la întâlnirile de afaceri (domeniu în care lumea iartă mai greu micile abateri) ai automat ocazia de a pierde clienți importanți.
Încearcă să ajungi devreme constant pentru că așa credibilitatea ta va rămâne intactă și nu vei mai fi foarte agitat pentru că nu mai ajungi pe ultima sută de metri.

Cât de organizat ești?

Este biroul tău plin de hârtii care trebuiau să fie completate acum câteva zile (sau chiar aruncate)? Pierzi de obicei documente importante sau doar le uiți acasă? Mergi la ședințe șifonat, iar foile sunt îndoite și îndesate într-o mapă? Dacă răspunsul tău este “da” la întrebările de mai sus, atunci te informăm că lumea nu prea reușește să aibă încredere în tine. Nu mai trebuie să întrebi de ce, nu?

Iei decizii fără ca restul să știe de ele?

Încrederea este câștigată în momentul în care cei de lângă tine simt că părerea lor contează. Imaginează-ți că faci parte dintr-o echipă care se ocupă de un proiect. La un moment dat, după ce ai analizat mai multe argumente, ai hotărât că este timpul să iei o decizie. Ca șef, poți să faci asta nu? Ai dreptate, dar echipa trebuie să înțeleagă de ce ai procedat în anumite moduri și mai important este ca subalternii tăi să observe că părerea lor contează. Altfel, oamenii o să creadă că tu nu ai vrut părerea lor, iar credibilitatea ta de lider va fi distrusă.
Important nu este dacă ai puterea de a lua o anumită decizie, cel mai mult contează cum îți menții echipa informată în legătură cu ideile tale în timp ce proiectul evoluează.

Scuzele excesive îți pot afecta credibilitatea.

Chiar dacă aceste scuze sunt motivate, nimic nu va mai conta în momentul în care totul se repetă. Există situații în care ajungi să spui o grămadă de scuze, dar important este să te concentrezi pe ce a făcut problema să apară, decât să te chinui să inventezi o scuză pentru fiecare situație. Încearcă să eviți scuzele excesive pentru că nu vei mai fi luat în serios, chiar dacă tot ce ai spus a fost real.
Nu uita: încrederea se câștigă greu, dar se pierde extrem de ușor. Trebuie să ai grijă ce faci și ce spui, chiar dacă ești un simplu angajat sau un șef cu multă autoritate. Important este să respecți persoanele din jurul tău, să nu te comporți superior și să îi lași și pe alții să înțeleagă deciziile pe care tu le-ai luat.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Nodul Nord si Lilith

How can a person's self-presentation communicate both independence and desire for acceptance at the same time?